Als je veel stress ervaart in de manier waarop je je leven leidt, is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat een burn out om de hoek loert als je geen stappen onderneemt om dit te voorkomen. Een belangrijke eerste stap is weten waar je mee te maken hebt. Een burn out is een reactie op langdurige of chronische werkstress en wordt gekenmerkt door drie dingen: uitputting, cynisme (minder identificatie met de baan) en gevoelens van verminderd professioneel vermogen. Eenvoudiger gezegd, als je je uitgeput voelt, je baan begint te haten en je minder goed in je vel voelt op het werk, vertoon je symptomen van een burn-out. De stress die bijdraagt ​​aan een burn out kan voornamelijk komen van je baan, maar ook stress die voortvloeit uit je algehele levensstijl kan je in de buurt brengen van een burn-out. Daarnaast kunnen ook bepaalde persoonlijkheden en denkpatronen, zoals perfectionisme en pessimisme, eveneens een bijdrage leveren. De term ‘burn out’ is een relatief nieuwe term, voor het eerst bedacht in 1974 door Herbert Freudenberger, in zijn boek ‘Burn-out: de hoge kost van presteren’. Oorspronkelijk definieerde hij burn-out als het uitsterven van motivatie of stimulans, vooral wanneer iemands toewijding aan een doel of relatie niet de gewenste resultaten oplevert. Hoewel burn-out geen erkende psychische stoornis is, zijn er enkele vergelijkbare kenmerken tussen burn out en diagnosticeerbare aandoeningen, zoals depressie, angststoornissen of stemmingsstoornissen. Burn-out komt echter veel vaker voor en iedereen is vatbaar voor deze aandoening. Ook al is een burn-out minder ernstig en meer tijdelijk van aard, de aandoening wordt duidelijk veroorzaakt door situationele stressfactoren in plaats van een biologisch onevenwicht. Andere symptomen lees je hieronder.

Symptomen van een burn out

Het kan moeilijk zijn om het moment te herkennen wanneer je van chronische stress naar burn out glijdt. Een algemeen teken van burn out is wanneer je zin hebt om de handdoek in de ring te gooien of je jezelf gewoon niet kunt motiveren om de (vaak hoge) inspanning te leveren die nodig is om het werk te doen dat van je wordt gevraagd – of om erom te geven. Gevoelens van angst om naar het werk te gaan kan ook een symptoom zijn. Andere klassieke symptomen omvatten het volgende:

  • Tekort aan fysieke energie
  • Verhoogd ziekteverzuim en inefficiëntie op het werk
  • Verlaagde immuniteit voor ziekte
  • Aangroeiende pessimistische gedachten
  • Minder investeringen in sociale relaties
  • Emotionele uitputting

Hoe wordt de aandoening veroorzaakt en behandeld?

Een burn out heeft vele oorzaken. Oorzaken die terug te vinden zijn of betrekking hebben op het werk, levensstijl en individuele persoonlijkheden. Bijvoorbeeld degenen die een baan hebben met een hoge werklast met lage herkenning of compensatie, onduidelijke vereisten en zware gevolgen voor fouten die ze maken, hebben een groter risico op een burn out. Ook zij die perfectionistisch zijn ingesteld, verbranden gemakkelijker energie. Net zoals mensen met een druk leven en weinig middelen tot zelfzorg. Als je denkt dat je het risico loopt om een burn out op te lopen, kun je de opties verkennen om dit te voorkomen en voldoening te vinden in je huidige baan of levensstijl. Ben je van mening dat de symptomen jouw leven aanzienlijk beïnvloeden en ervaar je dat je hulp nodig hebt om ermee om te gaan, dan zijn er veel behandelingen die kunnen helpen. Zo kan een gesprek met een professional, zoals ‘Zo Begaafd’ een goed idee zijn. Meer informatie over de opties die je kunt nemen, vind je op de pagina zobegaafd.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn