Als u relatief nieuw bent in de wereld van zoekmarketing, heeft u misschien al de term ‘SEO teksten schrijven’ gehoord. Om te begrijpen wat marketeers bedoelen met SEO teksten schrijven, is het handig om de zin in zijn samenstellende delen te ontleden, namelijk: “SEO”, dit verwijst naar zoekmachine-optimalisatie of het proces van het optimaliseren van een website, zodat mensen deze gemakkelijk kunnen vinden via zoekmachines zoals Google. Met ‘teksten’ (content) wordt bedoeld alle informatie die op internet leeft en die op internet kan worden gebruikt. Dus, als we deze twee concepten samenvoegen, wordt bedoeld met SEO teksten schrijven: teksten die worden gecreëerd met het doel zoekmachines aan te trekken. Uw webcontent optimaliseren kunt u onder andere door een trefwoordonderzoek uit te voeren, ook keyword onderzoek genoemd. Als u via zoekacties verkeer wilt genereren, kunt u beter een goed trefwoordonderzoek doen voordat u begint met SEO teksten schrijven. Op deze manier kunt u zich richten op zoekwoorden waarvoor al een bepaald zoekvolume bestaat, met andere woorden, schrijf over onderwerpen waar mensen al naar op zoek zijn. Daarnaast kunt u ook zoekwoordoptimalisatie verrichten, zodat u weet waar en hoe u zoekwoorden aan uw teksten kunt toevoegen of gebruiken voor een maximale doorzoekbaarheid. Tevens is het belangrijk dat de inhoud van uw site op een logische manier is georganiseerd. Dit is niet alleen goed voor SEO, het helpt bezoekers op uw site ook gemakkelijk om andere verwante inhoud te vinden (hoe langer ze op uw site blijven, des te beter!). Als laatste, kunt u de zichtbaarheid van nieuwe inhoud op uw site verhogen door deze te delen op sociale netwerken en koppelingen naar uw inhoud te maken.

Welke soorten SEO teksten schrijven?

  • Productpagina’s – Dit is het brood op tafel van elke online ecommerce-winkel. Goede productpagina’s kunt u als SEO teksten schrijven, maar kunnen ook als PPC-bestemmingspagina’s dienen.
  • Blogberichten – Een blog is een van de gemakkelijkste manieren om een regelmatige stroom van SEO teksten schrijven te creeeren. Over het algemeen zijn blogberichten aantrekkelijker en trekken ze eerder links aan dan productpagina’s, dus kunnen ze een goede manier zijn om een zekere status op te bouwen voor uw site. Goed om te weten: blogs zijn zeer flexibel en u kunt ze gebruiken om een van de onderstaande SEO-content te hosten.
  • Lijsten – Een lijst is eigenlijk gewoon een soort artikel, maar het inlijsten als een lijst (zoals “10 manieren om uw energierekening te verlagen” of “101 dingen die ik haat over Google”), maakt het scannen gemakkelijker. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit soort SEO teksten schrijven, u makkelijker ‘kliks’ oplevert wanneer ze worden gevonden in zoekresultaten of in feeds voor social media.
  • Handleidingen – Een gids omvat meestal een langere inhoud die in detail uitlegt hoe iets moet worden gedaan. U kunt een volledige handleiding op uw website plaatsen of een samenvatting of uittreksel publiceren, waarbij bezoekers worden gevraagd een registratieformulier in te vullen om de volledige gids te lezen. Dit kan een goede manier zijn om leads te genereren, maar houd er wel rekening mee dat het plaatsen van een registratieformulier het SEO-verkeer dat u naar de gids stuurt, vermindert.
  • Hierboven slechts enkele mogelijkheden in SEO teksten schrijven. Laat deze lijst u echter niet beperken – de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos! Andere mogelijkheden zijn onder andere: artikelen, video’s, infographics, woordenlijsten, enz.

Hoe een strategie te ontwikkelen

Als u SEO teksten schrijven eerder op een lukrake manier doet, hopend en biddend dat een deel ervan uiteindelijk wordt gerangschikt, is het tijd om u bezig te gaan houden met een meer methodische SEO-strategie voor het web of vraag hulp aan Yvonne Rengers via yvonnerengers.nl als u SEO teksten schrijven liever aan anderen overlaat.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn